Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-

104

Ігри на диференціацію звуків л — ль у дошкільнят

мета: диференціація звуків л-ль.
Завдання:
1. Формувати у дошкільнят правильне звуковимови, вміння диференціювати звуки л-ль в своїй мові, вживати їх правильно.
2. Урізноманітнити за допомогою дидактичної гри роботу над закріпленням правильного звуковидобування, зацікавити дітей.
Опис: шановні колеги дозвольте вам представити в цей раз гри зі своєї скарбнички на диференціацію звуків л-ль. Дані ігри сприяють формуванню правильного звуковимови в мові дитини, розвивають пам’ять, увагу, мислення, дрібну і загальну моторику, сприяють розвитку граматичного ладу мови. Ці ігри може проводити як логопед, так і вихователь. Дана робота буде корисна логопедам, дифектологам, вихователям, батькам.

Лев, лак, кінь, листок, молоко, лижі, липа, калина, лампа, молоток, драбинка, ліза, слава, цибуля, лійка, капелюх, будильник, ложки, мило, квасоля.

» веселий металофон»
Дитині пропонується розповідати вірш і відстукувати ритм в металофон.
Ла-ла-ла, ла-ла-ла-до нас вже весна прийшла,
Ля-ля-ля, ля-ля-ля — розквітають тополі.
Ли-ли-ли, ли-ли-ли-зажужжалі три бджоли.
Лі-лі-лі, лі-лі — лі-дівчатка жука знайшли.
Ло-ло-ло, ло-ло — ло-як на вулиці тепло.
Ле-ле-ле, ле-ле-ле-пролітає метелик.
Лу-лу-лу, лу-лу-лу — раді дівчатка теплу.
Лю-лю-лю, лю-лю-лю-як же я весну люблю.

Пальчикова гра » де що виросло»
У липи-листя,
Загинаємо пальчики при називанні дерев.
У клена-листя,
У тополі-листя,
У сосни і ялинки — колючі голки.
Імітуємо «голки», напружено виставляючи всі пальчики.

Мовна гра з елементами психогімнастики «клумба»
Перед початком гри треба уточнити у дитини уявлення про те, які квіти називаються садовими (ті, які вирощуються в саду, на клумбах). В ході гри дорослий супроводжує показ квітів картинками.
Поливає лідія біленькі лілії,
Відводимо кисть однієї руки в сторону.
Люба поллє ліловий люпин.
Відводимо кисть іншої руки в сторону.
Слава з хлопчиків ходить один,
Робимо здивоване обличчя; показуємо один пальчик
Слава поллє жовтий левкой,
Імітуємо «поливання».
А флокси поллємо ми з тобою.
Показуємо рукою на себе і дитину

В кінці гри дорослий уточнює у дитини, якого кольору кожна квітка.

Гра з м’ячем » літає-не літає»
Дорослий котить дитині м’яч, називаючи слово, а дитина повинна відкотити м’яч, кажучи «літає» або не «літає». Наприклад: літак… Літати. Лось… Не літає. І т. Д.
Літак, лось, жаба, ластівка, вовк, галка, джміль, білка, равлик, бджола, світлячок, моль, лев, вертоліт, лебідь, тюлень, олень, метелик.

Пальчикова гра » полянка»
На галявинці ми гуляли,
Стискаємо пальчики в кулачки в ритмі рядків.
Там когось побачили.
Лена-равлика,
Загинаємо пальчики при називанні
Люда-джмеля,
Слава-бджолу,
А влад-світлячка.
Ти слухав уважно?
Відгадай: хто не літає?
Називай!

76

Диференціація звуків ль-рь

Підлогу світлана вимила, сміття з дому вимела.

Учениця-бешкетниця отримала одиницю.

Прогавила ворона вороненка.

Покотив костя в кострому в гості.

Веселка-коромисло півколом повисло.

Вовки нишпорять, їжу шукають.

Голка, голка, ти гостра і колка.

Йшов єгор у двір, ніс сокиру лагодити паркан.

Мама дала саше сироватку з-під кислого молока.

На віконці крихту-мошку спритно ловить лапкою кішка.
Коси, коса, поки роса.

Роса геть, і ми-додому.

Віл в город завів мене.

Галка сіла на паркан,

Грач завів з нею розмову.

Йшла з базару кішка.

У кішки козуб.

Вранці спозаранку

Купив баран бублика.

Надів бублики на роги,

Поніс баранчикам на луки!

Пішов спозаранку

Назар на базар.

Купив там козу

І кошик назар.

Мітлу взяла

І двір підміла.

Е. Благініна

Карл у клари вкрав корали,

А клара у карла вкрала кларнет.

Вуха була не погана,

Хороша була вуха.

Скажи голосніше слово грім. Гуркоче слово, немов грім.

Погода размокропогодилась -размокропогодилась погода.

Забув панкрат

Будинки домкрат,

А панкрату без домкрата

Не підняти на тракті трактор.

Стеша поспішала, сорочку шила, та поспішила-рукав не дійшла.

Пара птахів пурхала, пурхала, та й випурхнула.

Диференціація звуків ль-рь

1. вимови звуки ль-рь.

Диференціюючи ізольовані приголосні звуки ль-рь, рекомендується використовувати картинки-символи: ль — літачок, рь — легкова машина.

2. Повтори прямі склади зі звуками ль-рь.

Лі-рі рі-лі ле-ре ре-ле ле-ре

Ре-ле лю-рю рю-лю ля-ря ря-ля

3. Повтори зворотні склади зі звуками ль-рь.

Аль — арь арь — аль оль — орь орь — оль

Уль — урь урь — уль ыль — ирь ирь — ыль

Иль — ирь ирь — иль ялина — ерь ерь — ялина

Ялина-ерь ерь-ялина юль-юр юр-юль

Яль-ярь ярь-яль

4. Повтори склади, де звуки ль-рь знаходяться між
Гласний.

Алі — арі альо — аре альо — аре алю — арю

Олі — орі оле — оре олю — орю

Улі — урі уле — уре уле — уре улю — урю

Єленці — ірі ыле — іре ыле — іре илю — ырю

Або — ірі іле — іре іле — іре ілю — ірю

5. Повтори прямі склади зі збігом приголосних.

Клі — крі флі — фрі глі — грі длі — дрі

Кле — кре фле — фре гле — гре дле — дре

Кле — кре фле — фре гле — гре дле — дре

Клю — крю флю — фрю глю — грю длю — дрю

Кля — кря фля — фря гля — гря для — дря

6. Повтори слова зі звуками ль — рьв початку слова.

Ліва-рева лис-рис ліф-риф

Лягти-мова ліплення-ріпка лійка-рейка

7. Повтори слова зі звуками ль — рь в середині слова.

Пустувати — шарити валити — варити валя — варя малина — марина юлік — юрик солити — смітити жалити — смажити палити — парити відблиск — бриг

Диференціація сонорних звуків

А годинник стоїть на місці.

В. Орлов

Дощик, дощик, дощовиків!

Всі поля скоріше полів!

Не шкодуй води, напої сади.

Ст. Суслов

Жене осінь в небі хмаринки, танцюють листя у дворі.

Гриб, надітий на колючки, тягне їжак до своєї нори.

Е. Александрова

Совята

Поглянь на маленьких совят, малятка поряд сидять. Коли не сплять, вони їдять,

Коли їдять, вони не сплять.

С. Маршак

Біля річки, біля річки,

Співають пісні кулики.

A. Хмелева

Потешка

Поїхали,поїхали

За грибами,

За горіхами…

Приїхали, приїхали

З грибами,

З горіхами.

Произв. Народн. Творчості

Лічилка

Еніки-беніки

Їли вареники. Еники-беники: ба! еники-беники їли вареники. Еники-беники: ба!
Зайка, зайчик косою,

Що ж ти бігаєш босий? почекай мене в лісі –

Я черевики принесу.

І.кузьмін

Біля річечки, уздовж узлісся, повз зораних полів йшли ледачі жаби

В гості до бабусі своєї.

І. Дем’янов

Листоноша

Хто приносить нам газети

І від бабусі привіти?

Їх приносить листоноша.

З товстою сумкою ходить він.

B. Степанов

84 диференціація сонорних звуків

Марина варить малину, на кішці чобітки,

А ірина дивиться на марину. У вухах сережки.

У марини зварилася малина, чобітки скриплять,

Дивиться на варення ірина. Сережки блищать.

Е. Крутій а. Хмелева

15. послухай розповіді. Назви слова зі звуками ль — рь.
Перекажи розповіді.

Як мене називали

Б. Житков

Я був маленький і всіх запитував: «чому?»мама скаже:

  • Дивись, вже дев’ять годин. А я кажу:
  • Чому? мені скажуть:
  • Іди спати!

а я знову кажу:

  • Чому? мені кажуть:
  • Тому що пізно.
  • А чому пізно?
  • Тому що дев’ять годин.

і мене за це називали чомучкою. Мене все так називали, а по-справжньому мене звуть альошею.

Буквар

А. Хмелева

Маленькій оленці подарували буквар. Олена гортає його і каже:»ця буква бе — белька , ця буква ві — вілька, ця буква ки — киська». Всі засміялися.

16. Повтори скоромовки.

Суп треба зварити, у маленької сани

Дерево треба звалити. Перекинулися сани.

А за скорченою річкою подарували вареньке валянки,

В скорченому будиночку валеньке — рукавиці,

Жили влітку і взимку саньке — санки,

Скорчені мишки. А сеньке — що і саньке.

Введення 3

Автоматизація сонорних звуків

Автоматизація звуку л 4

Автоматизація звуку ль..13

Автоматизація звуку р 21

Автоматизація звуку рь 30

Диференціація сонорних звуків

Диференціація звуків л-ль 35

Диференціація звуків р-рь 48

Диференціація звуків л-р 58

Диференціація звуків ль-рь 77

Конспект індивідуального логопедичного заняття

З ученицею 1 класу загальноосвітньої школи.

Мовний висновок: загальне недорозвинення мови iii рівня.

Тема: звуки і букви ль-й.

Етап: диференціація звуків в словах, реченнях, в тексті.

Цілі:

Освітні:

Уточнити артикуляцію звуків [й] і [л’],виділяючи схожість і відмінності.

Домагатися чіткої диференціації звуків на слух і у вимові.

Правильно співвідносити звуки з відповідними літерами.

Навчати усвідомленого читання.

Корекційні:

Розвивати фонематичний слух і аналіз.

Працювати над розвитком повноти зорових, слухових і кінестетичних відчуттів.

Попередження дисграфічних помилок.

Розвиток дрібної моторики рук.

Виховні:

Виховання вміння розуміти навчальну задачу.

Виховання стійкого інтересу до логопедичних занять.

Обладнання: дзеркало, профілі артикуляції звуків, комп’ютер, презентація.

План заняття.

I . Орг. Момент.

Ii . Артикуляція і характеристика звуків.

Iii

Iv диференціація в фразах.

V . Физминутка.

Vii

Viii . Диференціація в тексті.

Ix . Підсумок заняття.

X . Домашнє завдання

Хід заняття.

I . Орг. Момент.

Ii . артикуляція і характеристика звуків.

Особливості артикуляції звуку [л»]. Особливості артикуляції звуку [й].

Звук –л»] — м’який дзвінкий приголосний.

Звук – й] — завжди м’який дзвінкий приголосний.

Iii . Диференціація в складах, словах.

Гра «навпаки».

Я – я – я – ля – ля – ля

Е – е – е – ле – ле – ле

Ю – ю – ю – лю – лю – лю

Е – е – е – ле – ле – ле

Ай – ай – ай – аль – аль – аль

Ой – ой – ой – оль – оль

Ей – ей – ей – ель – ель – ель

Південь – люк лежи – їжаки

Йод – лід полізти – поїсти

Ямка – лямка ляжка – яшка

Спідничка – любочка коля – кілка

Iv диференціація в фразах.

Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-

Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-

Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-
Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-
Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-

    Прочитай фрази.

Бо л ьшшо й пче л іни й ро й, да л еки й горни й кра й, глибока ущелина, бал ьний танець

    Закінчи фрази (по картинках).

Короб … Пл етений, замок … Железний, васил єк …пол євою, тюл ьпан …садовий Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-

Цей глечик … Гл іняний, а цей … — криштал ьний . Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-

Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-

Цей л ес … Л иственний ,а цей … — хвой ний.

Які гноми за характером?Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-

Цей гном … Трудол юбивий, а цей —Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-… Л єстий .

Цей гномДиференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-… Турботливий , а цей – … Безрозсудний .

V .. Физминутка.

Вправа для дрібної моторики рук.

Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-
Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-жив і брати, не тужив і,
Але одного разу зажурив і.
Став і думати і гадати,
Як же імена всім дати?(згинати пальці обох рук)
Я хоч зростанням не вів ік,
Але веселий бешкетник.
Всі стоїте ви за мною
Буду зватися я бо ло й . (крутити великими пальцями обох рук, інші пальчики стиснуті в кулачок)
Я вказувати л юбл ю
На квіти і на місяць,
Дуже я уважний ьний
Палецуказате л ьни й . (крутити вказівними пальцями обох рук).

Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-я стою посередині,
Буду зватися я відтепер
Середні й пал єц-удал єц
Ось такий я молодець! (крутити середніми пальцями обох рук)

Менше всіх я браття в ростом.
Ох, як малим непросто!
Але мене л егко дізнатися,
Нехай мізинцем зватимуть. (крутити мізинці обох рук)
Брат один як не ворожив,
Ім’я так собі не дав.
Але е го не ображаю т,
Безіменним називаю т!

(показати безіменний пальчик обох рук, інші притиснути до долоньки за допомогою великих пальців.)

Vi . Диференціація в чистоговорках

«ой-ой-ой » — стогне мій бол ьной .

Ел ь – ел ь – ел ь – кл юквенный кисел ь.

Л ю –л ю — л ю – тел ефон я свій л юбл ю.

Л їй – л їй – л їй – ти води не тиснув їй .

Ай – ай – ай – гарненько підмітай .

Уй – уй – уй – малюнок намалюй .

Vii . Диференціація в пропозиціях.

    Відгадай і заучи загадку.

Кінь став ьной, хвіст л ьняной . (голка)

    Зміни пропозицію за зразком:

Милуватися красою кленового листя

Я … Ти … Він … Вона … Ми … Ви … Вони …

Viii . Диференціація в тексті.

К. І. Чуковський» доктор айболить »

Договори пропозиції, використовуючи слова: айболить, лікуватися, вилікує, зцілить, лисиця, клюнула .

Добрий докторДиференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-. Він під деревом сидить. Приходь до нього …. І корова, і вовчиця, і жучок,і черв’ячок, і ведмедиця. Весь…. , … Добрий докторДиференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-!

І прийшла до айболита . І прийшов до айболита барбос: «мене курка … В ніс!» Диференціація звуків ль й мовний матеріал. Звуки і букви-

Ix . Підсумок заняття.

Чому ми вчилися на уроці?

Яке завдання було найскладнішим?

Намалюй свій настрій.

X . Домашнє завдання (у надрукованому вигляді вклеюється в зошит).

Xi . Оцінка діяльності учнів.

Диференціація й-ль

Диференціація й-ль в складах

Ла-я
Ле-е
Ли-і
Ло-е
Лу-ю

Ла-ла-я
Ле-ле-е
Ли-ли-і
Ло-ло-е
Лу-лу-ю

Ла-я-ла
Ле-е-ле
Ли-і-ли
Ло-е-ло
Лу-ю-лу

Ла-я-я
Ле-е-е
Ли-і-і
Ло-е-е
Лу-ю-ю

Ай-ай-ал
Ей-ей-ел
Ій-ій-іл
Ой-ой-ол
Уй-уй-вул

Ай-ал-ай
Ей-ел-ей
Ій-іл-ий
Ой-ол-ой
Уй-ул-уй

Я-я-ла
Е-е-ле
І-і-ли
Е-е-ло
Ю-ю-лу

Я-ла-я
Е-ле-е
И-ли-і
Е-ло-е
Ю-лу-ю

Я-ла-ла
Е-ле-ле
І-ли-ли
Е-ло-ло
Ю-лу-лу

Ал-ал-ай
Ел-ел-ей
Іл-іл-ий
Ол-ол-ой
Ул-ул-уй

Ал-ай-ай
Ел-ей-ей
Іл-ий-ий
Ол-ой-ой
Ул-уй-уй

Ал-ай-ал
Ел-ей-ел
Іл-ий-іл
Ол-ой-ол
Ул-уй-вул
Ай-ал-ал
Ей-ел-ел
Ій-іл-іл
Ой-ол-ол
Уй-вул-вул

Диференціація й — ль в словах

Їли, клей, лійка, лінійка, білизна, талія, клює, лілія, колія, алея, юля, ілля, уляна, ємеля, поліна, вулики, липень, кілки, веселощі, гуляння, клини.

В діях:
(я співаю — вони співали).
Співаю-співали
Танцюю-танцювали
Катаюся-каталися
Ляскаю-плескали
П’ю-пили

Випилюють, відпилюють, підпилюють, відклеюють, наклеюють, підклеюють, вклеюють, заклеюють, підглядають, визирають, заглядають, обливають, наливають, виливають, поливають, доливають, спостерігають, поїхали, від’їхали, об’їхали, з’їхали, поїхали, наїхали, під’їхали, відлітають, дивують.

Диференціація й-ль в словосполученнях

Легкі поліна. Кленова алея. Улюблений ялинник. Довга лінійка. Куплена ялина. Вугільний пил. Липкий гніт. Новий вулик. Постільна білизна. Лляна білизна. Малинова лійка. Легковий автомобіль. Полита лілія. Маленька юля. Слизька колія. Автомобільна колія. Лимонний коктейль. Липкий клей. Далека анталія. Клейкі листя. Цілющий бульйон. Лебедині клини. Осина талія. Тополиные листя. Оленяча поляна.

Диференціація й-ль в пропозиціях

У олени спідниця. У люби ягоди. У ліні йод. У леви майка. У люди яхта. У яни лимонад. У яни лимон. У яни лев. У яни лійка. У яни лютики.
Юля та ілля гуляють на галявині. У іллі лінійка, у юлі клей. Ілля і юля гуляють по алеї. Юля виливає воду з лійки. Ілля наливає клей в банку.
Ліля і юля несуть білизну за хвіртку. Ліля поливає лілію з лійки. На алеї у юлі ялини, липи і клени. Восени відлітають на південь лебеді.
Юля та ілля підклеюють шпалери шпалерним клеєм. Тітка ліна відлітає до італії.

Диференціація й-ль у віршах

*****
Іній ліг на гілки ялини,
Гілки ялини побіліли.

*****
Мій ілля такий ледар,
Тільки відпочинок подавай.
Дали лійку:
— лити не буду!
— ну, тоді помий посуд.
Або книги клеєм склей,
Котику води налий!
Але ледар одне у відповідь:
— ні! ні! ні!

*****
Ми їхали, їхали,
До ями під’їхали.
Яму об’їхали
І додому поїхали.

*****
У мене є лійка,
Ой, яка лійка,
Бачили ви лійку нову мою?
Крижаною водою, талою водою
Я її наповню і квіти поллю.

*****
Метелики літають високо,
Моль літає низько,
Метелики літають далеко,
Моль літає близько!

Диференціація й-ль в текстах

Дикі лебеді
Дикі лебеді летіли на південь. Вони летіли над селеннями, полями і долинами. Летіли лебеді весь тиждень і стомилися. Побачили лебеді поляну. Опустилися вони на галявину, попили, поїли, відпочили. А потім знову по-летіли на південь, в далекі дали.

Мультфільми
Олег і толя купили два квитки в кіно. Вони підуть на нові мультфільми. Там олег і толя побачать кота леопольда і оленяти бембі. Буде мультфільм про двох ледачих тюленів, про те, як тюлені не поділили маленьку крижину. Потім олег і толя побачать улюблений мультфільм » ну, постривай!».

Лілії
Юля і оля гуляли в саду. У олі сапка, у юлі лійка. За будинком липова алея. На алеї-лілії. Оля наливає воду в лійку і подає юлі: «юля, полів лі-лії!» вертітисяПоливає всі лілії до однієї! юля і оля люблять свій сад

Баба люба
У олі є баба люба. Баба люба давно хворіє. Оленька поки маленька, вона не ходить в аптеку. В аптеку ходить оліна мама. Оленька любить бабу любу. Оля по-дає хворий бабі любі краплі, таблетки, воду в келиху. Якось, побачивши багато таблеток на столику, оленька заплакала і сказала: «бабуся! я можу випити за ті-бя всі таблетки, тільки ти не хворій!»

На ковзанці
Толя і віталік завжди гуляли разом. Взимку вони каталися на льодянках, ліпили сніговика, збивали довгі бурульки. Толя і віталік самі залили біля будинку каток. На ковзанці разом каталися діти з сусідніх будинків. Встав на ковзани і маленький льоня. Толя і віталік допомагали олені. Всім дітям було весело. Леніна мама іс-пекла для толі і віталіка смачний лимонний кекс.

Мобільний телефон
Якось влітку галя і ліда пішли в ліс. Вони ходили по лісі, плели вінки, шукали суницю. У лісі співали птахи, цвіли польові квіти. Галя і ліда довго гуляли лісом і заблукали. Тут діти згадали про мобільний телефон. Вони подзвонили додому, лідиному татові. Тато приїхав в ліс на автомобілі.

Зайка
Пішла майка за старий сарай на галявину і почула, що в ямі біля сараю хтось тоненько плаче. Підійшла майка до ями, а там маленький зайчик. Дістала майка зайчика з ями, поклала на галявину. А зайка як припустить з усіх ніг через галявину в ялинник!
Доступно тільки для користувачів

Юленька
Юленька маленька. Вона лежить в колясці. Ліля гуляє з юленькою, катає її в колясці, співає їй колискову:
Люлі-люлі-люлі,
Прилетіли гулі,
Колиска качали,
Пісню наспівували.

Обід
Тітка валя покликала олену і лілю обідати. Дівчатка вимили руки і сіли на стільці за великий овальний стіл. Спочатку олена і ліля їли бульйон з хлібом. Після бульйону тітка валя подала їм котлети з підливою. На десерт олена і ліля з’їли малинове желе і випили журавлинний кисіль.

Диференціація й-ль в скоромовках

Тінь, тінь-потетень, є вздовж вулиці тин.
Уздовж по вулиці йду я, в дудку довгу я дую.
Коля кілка коле, ілля лійку миє.
Є у хвіртки антипа тонка-тонка липа.
Ми їли, їли ліней у їли, їх ледве-ледве у їли доїли.
Ми бачили ліней, один одного довший.

[л] — [л`] — 1

Вправа № 1. вимовляти (читати) склади.

Ля-ля-ля аль-аль-аль попелиця-попелиця

Ле-ле-ле ялина-ялина-ялина тле-тле-попелиці

Ле-ле-ле ялина-ялина тле-тле-попелиці

Лю-лю-лю юль-юль-юль тлю-тлю-тлю

Лі-лі-лі іль-іль-іль попелиці-попелиці-попелиці

Аля-аля-аля ледве-ледве-ледве або-або-або

[л]-[л`] — 2

Вправа № 2.

Лавка – лямка лапа – капелюх підлоги – поля

Алла – аля дзига – юля прапори – фляги

Голка – земля мітла – петля кулачок – світлячок

Гладячи – дивлячись очі – коляски вобла – воля

Лялька – туфля плачем – танцем робити – ділять

Ложа – лежачи лот – лід ложечка – лешечка

Спритно – левка лоб – лід лов – лева

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові.

[л] — [л`] — 3

Вправа № 3. вимовляти (читати) слова парами.

Лом – льон ложка – льошка пілот – політ

Болото – польоти колосся – колеса кашалот – літак

Куточок – угольок слово – зліва зло – зліт

Клок – клен пліт – батіг слон – сильний

Солодка – оселедець лоток – лоток ластик – листочок

Лапки – липки латунь – літун ласти – листи

Лак – лик лук – люк лосеня — лисеня

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові. Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 4

Вправа № 4. вимовляти (читати) слова парами.

Калюжа – люда кращий – колючий клумба – журавлина

Блузка – блюдце випадок – ключ клуб – дзьоб

Клубок – будь-який клуб – дзьоб шкарлупка – шлюпка

Кулаки – кульки плач – плечей гладити – дивитися

Слава – слива лижі – лежи лико – хвацько

Лисий – лисячий посмішка – равлик полин — павич

Слить – злити клік – клік орли – орлі

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові. Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 5

Вправа № 5. вимовляти (читати) слова парами.

Плисти – лити хлист – лист чути – занадто

Запал – пил гол – голь кол – коль

Кіл – кіль тол – толь мовляв – моль

Крейда – мілину рол – роль кут – вугілля

Стіл – настільки їв – ялина дав – даль

Цел – мета став – сталь був – бувальщина

Осли – росли чохли – несли щиглики – текли

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові. Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 6

Вправа № 6. вимовляти (читати) слова парами.

Башлик – великий валка – валька заколювати – гартувати

Дрібному – мигцем хвилі – вільний галка – галька

Колка – колька полку – полька булка – булька

Хвиля – вільна лак – ляг лог – ліг

Лук – люк лис – лис куточок – угольок

Цел – мета був – бувальщина гол — голь

Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 7

Вправа № 7. вимовляти (читати) словосполучення

Лисяча голова галка на гальці

Конвалії в лісі поляна за лугом

Полотно з льону довжина волосся

Плескіт хвилі кільце із золота

Пелюстка лотоса сіль в солонці

Масло в маслянці половинка лимона

Жовта листя колючі голки

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові. Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 8

Вправа № 8. вимовляти (читати) словосполучення і пропозиції.

Налитої колос зелена ковдра

Залізний лом блакитна плитка

Оля співала. Наша юля як дзига. У колі в руці прапор, на боці фляжка. Можна дах настилати, можна будиночок заселяти. Я розтиснула кулачок-на долоні світлячок. Ми ходили по полях і ділили навпіл все, що знаходили.

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові. Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 9

Вправа № 9.

Ось йдуть на задніх лапках дві собачки в модних капелюшках. Без сумніву, лев сильний, але слабкіше він, ніж слон. Летять літаки сидять в них пілоти. Їде комбайн на колесах, ріже стиглі колосся. Люда, у тебе під ногами калюжа. Сіла галка на дах клубу і чистить дзьоб. Ларисі потрібна не будь-яка, а блакитна фарба. Висип вугілля в цей кут. Галка ходить біля річки по гальці. Мене розбудив будильник.

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові. Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 10

Вправа № 10. вимовляти (читати) пропозиції.

Потрапиш в ціль-залишишся цілий. Він став плавити сталь. Я там був і слухав бувальщина. Літала моль на самий мовляв. Я голову мив, а ти свою миль. Він пальці мені тиснув, а мені його шкода. Хворому зробили укол. У ялинки голки колються. Селяни жили в селах і селищах. Поплив наш човн з волі хвиль. Був сокіл вільний літати над полем. Поки ловив я моль, впала на підлогу сіль.

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові. Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 11

Вправа № 11. вимовляти (читати) пропозиції.

Поклади-но мало в маслянку, а сіль в сільничку. У олени з соломи капелюшок, з шовку – стрічки на тапках. Сонечко сіло за лісом, стало темно під навісом. Пожовкли листочки у клена, тільки влітку він стояв зеленим. Грюкнула сильно хлопавка на ялинці, на підлогу з не полетіли голки. Конвалії і лілії дуже я любив, тільки білих лілій ніде не знаходив.

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові. Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 12

Вправа № 12. вивчити загадку.

Я землю копала,

Нітрохи не втомилася.

А хто мною копав,

Той і втомився.

(лопата)

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові.

Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 13

Вправа № 13. вивчити загадку.

Білий на білому

Написав, де бігав.

Руда прочитає –

Білого знайде.

(заєць і лисиця)

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові.

Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 14

Вправа № 14. вивчити загадку.

Що за птах смілива

По небу промчала?

Лише доріжка біла

Від неї залишилася

(літак)

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові.

Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 15

Вправа № 15. вивчити загадку.

Ось голки і шпильки

Виповзають з-під лавки.

На мене вони дивляться,

Молока вони хочуть.

(їжачок)

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові.

Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 16

Вправа № 16.

Кол біля столу, стіл біля кола.

Ковпак під ковпаком, під ковпаком ковпак.

Втекло, втекло, втекло молоко.

Я працею його зловила.

Бути господинею не легко

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові.

Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 17

Вправа № 17. вимовляти (читати) скоромовки.

1. 14 посадив дід лук, 2. наші руки були в милі,

Відростив цибулю чуб. Ми посуд самі мили.

Побачив лук онук, ми посуд мили самі,

Обірвав луку чуб. Допомагали нашій мамі.

Дивовижна штука:

Сльози капають у онука.

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові.

Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 18

Вправа № 18. вимовляти (читати) скоромовки.

1. мама мілу з милом мила 2. валя на проталинке

В око потрапило милі мило. Промочила валянки

Мама милі говорила: валянки у валеньки

Не сердься, донька мила! сохнуть на призьбі.

Не серджуся — сказала міла,

Я виплакую мило.

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові.

Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 19

Вправа № 19. вивчити вірш.

Злаки.

Всі злаки на полі,

Всі злаки на волі,

Задоволені всі злаки,

Що дали їм волю.

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові.

Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 20

Вправа № 20. вивчити вірш.

Люблю суницю,

Люблю лохину,

Люблю і малину,

Люблю і полуницю.

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові.

Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 21

Вправа № 21. вимовляти (читати) пропозиції.

На річці мілину, на гілці галка,

А в школі крейда. На річці-галька.

Купили цибулю. На стінці полку,

Біля будинку-люк. А танець-полька.

У ящика кут, а в ящику вугілля.

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові. Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 22

Вправа № 22. вивчити вірш.

У осла-осля,

У козла – козеня,

У лисиці – лисеня,

У кого теля?

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові.

Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 23

Вправа № 23. вивчити вірш.

Їхав на олені,

Їхав на віслюку,

Їхав на конячці,

Але не на козлі.

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові.

Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 24

Вправа № 24. вимовляти (читати) пропозиції.

Сонячні промені освітили землю. Відчувалася близькість житла. Дзвони дзвонили на всю площу, і люди йшли натовпами і співали. Стояв липень, сонце пекло так, що від його променів плавився асфальт. Далеко за північ, поплутавши по засніжених полях, втомлені і голодні, геологи досягли села. Весело і захоплююче було в зимовому лісі. Сонце повільно піднімалося над затокою. Голодна кума-лисиця залізла в сад.

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові. Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 25

Вправа № 25. вимовляти (читати) пропозиції.

Важкі хмари втомлено пливуть над землею, лише молодий місяць, блиснув на далекому небосхилі, освітив сплячі вулиці. 14 лебеді, сумно схиливши голови, повільно пливли повз білих лілій. прогулянка в ліс виявилася вдалою: ми несли повні кошики малини і великі букети лісових квітів.
14 голуби любили нашу зелену вулицю. Опівдні вони зліталися до маленької булочної, де за рогом завжди знаходили спеціально залишені шматочки хліба і булок.

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові. Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 26

Вправа № 26. вимовляти (читати) пропозиції.

Вила осінь, жовте листя встеляли землю, носилися в повітрі, блищали в калюжах під променями сонця.
життя било ключем: люди мчали стрімголов, штовхалися, поспішали. Людина була і завжди буде самим цікавим явищем для людини. Одне з найдивовижніших помилок-помилка в тому, що щастя людини щоб нічого не робити.

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові. Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 27

Вправа № 27. вимовляти (читати) пропозиції.

Лежання у іллі ілліча не було ні необхідністю, ні випадковістю, ні насолодою, як у ледаря.
14 блідо-блакитне небо світлішало, холоділо, синіло.
14 голодна кума лисиця залізла в сад.
не біда, якщо люди будуть хвалити тебе за твої справи. Біда, якщо ти будеш робити справи для того, щоб люди хвалили тебе. Ми їхали кроком, ми мчали в боях.

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові. Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 28

Вправа № 28.

Слухом земля повниться. Всяк кулик у своєму болоті великий.
Справа в капелюсі. Л іха біда-початок. скільки голів, стільки й умів. Люди-брехня, і ми то ж. Словами, що листям, стелить, а справами, що голками, коле. у поганих людей мова лиходій.
не хлібом єдиним жива людина. Вовка пожалій, покусає ще злій. великий тілом, та малий ділом. Крапля по краплі і камінь довбає. не хвались началом, хвалися кінцем.

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові. Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 29

Вправа № 29. вимовляти (читати) прислів’я

Не все те золото, що блищить. маленька справа краще великого неробства. Не той дурний, хто на слова скупий, а той дурний, хто на ділі туп. маленька брехня за собою велику веде.
14 відкладай неробство, але не відкладай справи.
14 кращий повелитель той, хто вміє керувати собою.
золото і крізь пил блищить. послизнувся — ще не впав.
палець слабкий, а кулак сильний. скінчив справу — гуляй сміливо.

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові. Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 30

Вправа № 30. вимовляти (читати) прислів’я.

Віділлються вовку овечі слізки. у голодний рік краще шматок хліба, ніж злиток золота. Від насіння, що пустотіло, не чекай плодів. Чим мова скупіше на слова, тим твоя цінніше голова. слово-полководець людської сили. Якщо ти позбавлений розуму і знання, кращий вихід для тебе — мовчання. Зайва хвала небезпечніше, ніж хула. своя корж краще чужого плову.
вже краще ти не займайся справою, коли в ньому себе вважаєш невмілим.

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові. Пояснити дитині змив незнайомих слів.

[л] — [л`] — 31

Вправа № 31. вимовляти (читати) розповідь і переказати його.

Була в лісі білка.

Була в лісі білка, і були у білки діти. Жила білка в дуплі. Прийшли міша і коля, взяли їх до себе. І білки жили у них в клітці.

По л.толстому

Стежити за тим, щоб звуки [л] і [л`] не змішувалися у вимові.

Пояснити дитині змив незнайомих слів.